Projekcje na koncercie 3 Dźwięki Komedy - Precyzja

Projekcje na koncercie 3 Dźwięki Komedy

Stworzyliśmy oprawę wizualną dla multimedialnego show „Trzy dźwięki Komedy” poświęconemu Krzysztofowi Komedzie, który miał premierę w Częstochowie 27 maja 2017 podczas Dnia Samorządu Terytorialnego.

Pracę nad projekcjami rozpocząłem na spotkaniu z Michałem Gawliczem i pasierbem Komedy – Tomaszem Lachem w warszwskiej Paranie. W osobliwej restauracji, historiami z pierwszej ręki poznałem bliżej postać Krzysztofa Komedy. Tomasz pijąc czarną kawę za kawą opowiadał o życiu muzyka w tak ciekawy sposób, że późniejsza praca nad wizualizacjami była niejako rekonstrukcją tych historii.
Pomysłem reżyserki Marzeny Kopczyńskiej–Urlich było stworzenie projekcji połączonych z wywiadami osób związanych z Krzysztofem. Był to kolejny etap prac, w którym nagraliśmy ponad 2 godziny wywiadu z Tomaszem, a nie łatwym zadaniem Michała i Marzeny  było wybranie tych najciekawszych fragmentów. Materiały jakie zebrali to ponad kilkadziesiąt gigabajtów nagrań archiwalnych, fragmentów koncertów, wywiadów i zdjęć. Do tego doszły materiały video, które nagrałem na spacerze Częstochowie w towarzystwie historyka Juliusza Sętowskiego, który wskazał mi miejsca i budynki związane z życiem muzyka.

Z kamerą odwiedziłem również Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, w którym młody Krzysztof Trzciński (Komeda) tworzył muzykę do spektaklu. Materiałów mieliśmy aż nadto i  naszym zadaniem było zgrabne połączenie wszystkiego aby projekcje były wizualnie ciekawe, trzymając się zarazem ściśle określonego scenariusza.

fot. Łukasz Kolewiński

Pomysłem Marzeny na projekcje było stworzenie ekranu głównego i uzupełniających pasów bocznych. Kiedy w fragmentach wywiadów pojawiała się postać, ekrany boczne przedstawiały zbliżenia na oczy i twarz, podobnie zaprojektowaliśmy część wizualizacji. Efektem tego pomysłu było stworzenie 2 różnych klipów dla każdego wywiadu i kawałka. Całość wymappowana była na białych ekranach a część projekcji padała na muzyków niejako łącząc ich ze sceną.

Projekcje na koncercie 3 Dźwięki Komedy
foto: mfk.com.pl / Generalnie Smakowicie

Wojtek Mazolewski, odpowiedzialny za aranżacje i przygotowanie muzyczne zagrał obok Leszka Możdżera, Marii Sadowskiej, Artura Rojka i Jamesa Mortona z zespołu Herbaliser, którzy z towarzyszącym Wojtek Mazolewski Quintet zaprezentowali nowe aranżacje utworów Krzysztofa Komedy.

Kilka elementów projekcji na koncercie wymagało bezpośredniej interakcji z artystami. Koncert otworzył sam Komeda grający na fortepianie z nagrania video a kolejne takty grał już Leszek Możdżer. Te detale, chociaż może mało istotne dla całości dawały smaczki i szczegółowo omówione były na próbach z muzykami.

fot. Ewelina Wójcik / mfk.com.pl

W wizualizacjach pojawiły się też nasze nagrania prezentujące natręctwa Komedy i jego młodość, odręczne animacje poklatkowe Magdaleny Kasperczyk ilustrujące wypadek Krzysztofa i montaże video Dawida Rysia.

Między utworami scenę zalewała woda, będąca spójnym elementem projekcji a zaraz poźniej publiczność usłyszała anegdoty i wypowiedzi osób współpracujących lub znających Krzysztofa.
W wywiadach pojawiły się wypowiedzi między innymi: Romana Polańskiego, Andrzeja Wojciechowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Tomasza Lacha, Zofii Komedowej, Andrzeja Wajdy i wielu innych.

Komeda został podczas widowiska pokazany nie tylko jako wyjątkowy kompozytor, ale też jako zwykły człowiek, ze wszystkimi jego namiętnościami, fascynacjami i wątpliwościami.
Chcąc przybliżyć postać Krzysztofa Komedy osobom, które do tej pory nie miały styczności z jego twórczością, przypomniane zostały ważne momenty z życia kompozytora, związki Komedy z Częstochową, gdzie spędził okres wojny i gdzie został „Komedą”. Opowiedziana zostanie historia jego współpracy z Agnieszką Osiecką i Romanem Polańskim, początków polskiego jazzu, sukcesu Komedy w Stanach Zjednoczonych oraz fenomen jego wyjątkowego podejścia do tworzenia muzyki filmowej.

Koncert „Trzy Dźwięki Komedy” był przygotowywany przez Wydział Kultury, Promocji i Sportu w Częstochowie. Oraz Ośrodek Promocji Kultury GAUDE MATER.

Scenariusz i reżyseria: Marzena Kopczyńska – Urlich i Michał Gawlicz
Aranżacja muzyki: Wojtek Mazolewski
wystąpili: Wojtek Mazolewski Quintet
Maria Sadowska
Leszek Możdżer
Artur Rojek
James Morton (The Herbaliser)
i inni…

Linki do artykułów po koncercie: „Tłumy na placu Biegańskiego. Dostaliśmy prezent najwyższej klasy!”
Wyborcza o KomedzieRadio Panorama, Naszemiasto, Czwórka Radio, Nowa Trybuna Częstochowska

Zapraszam do obejrzenia świetnych zdjęć autorstwa Artura Rawicza i Eweliny Wójcik / mfk.com.pl

Przeczytaj coś jeszcze:

Musical „Grease” w G2A Arena z mapping... Przygotowaliśmy video mappingowe tła dla musicalu "Grease" przy współpracy z Akademia Aktorska Artysta. Musical "Grease" to klasyk, pełen tancerzy w ...
Video Mapping na Muzeum im. rodziny Ulmów w Markow... Do projektu video mappingu na muzeum "Droga sprawiedliwych" dołączyliśmy na kilkanaście dni przed projekcją, aby wyprowadzić pierwszą część projekcji ...
Mapping w muzeum biuskupów warmińskich Założeniem mappingu na makiecie było zaprezentowanie historii zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim. Mapping w muzeum zakładał użycie trz...
Video Mapping pomnika w Rzeszowie Mapping pomnika zrealizowaliśmy przy okazji kolejnej edycji Festiwalu Przestrzeni Miejskiej w Rzeszowie. Inicjatorem tego wydarzenia był dyrektor fest...
Translate »