Gold4 w finale UPC Digital Art

By Listopad 4, 2015 Marzec 1st, 2016 różne, nowe Media, vvvv, video art, wizualizacje, konkurs

Wraz z Radkiem Rudnickim trafiliśmy do finału konkursu sztuki nowych mediów UPC Digital Art.

Praca przedstawia działanie sieci cyfrowej waluty Bitcoin przy wykorzystaniu danych wartości transakcji płynących w czasie rzeczywistym.

Zadaniem uczestników było stworzyć 30-sekundową animację, z wykorzystaniem technik cyfrowych, która najlepiej interpretuje hasło #ToFajnieDziała.


Nie wiemy kto, komu i za co przelał właśnie 50 bitcoinów, ale każdy użytkownik sieci może zobaczyć, że taka transakcja miała miejsce. Sieć ma charakter otwarty i pomimo anonimowości każda transakcja i jej wartość jest widoczna. Nie wszyscy mogą wpiąć się w system bankowy, dlatego ciekawie obserwuje się wizualizacje wartości, mając na uwadze, że 1BTC wart jest 1120.35zł (dzisiejszy kurs BTC na PLN).

Wokół cyfrowego złota, jest sporo zamieszania i skandali, stąd też estetyka wizualizacji oraz dźwięków. Każda z obserwowanych transakcji może być brudna, jest anonimowa i wędruje z rąk do rąk poza oficjalnym obiegiem. BTC zyskał sporo złej sławy przez wymuszenia i skandale związane z cyber przestępczością. Mimo to cyfrowa waluta nadal się rozwija, zaś system zdobywa coraz większe zaufanie firm na całym świecie.

W środowisku programowania VVVV (http://vvvv.org) użyłem połączenia z protokołem Websocket, aby w czasie rzeczywistym pobierać dane z blockchain.info (to strona wpięta w sieć bitcoin/blockchain oferująca portfele oraz wszystkie dane dotyczące sieci BTC https://blockchain.info/pl/api/api_websocket).
Dostałem feed z najnowszymi transakcjami z sieci Bitcoin wraz z ich wartością, numerem bloku, numerami portfeli i innymi danymi, jakie są dostępne. Dane te odbierane są w formie nowych wiadomości i przez prosty system filtracji w vvvv wybrałem tylko dane wartości nowych trasakcji dla swoich potrzeb.

Na cyfrowym obrazie zwizualizowałem 50 ostatnich transakcji w sieci, odpowiednio skalując ich wartości od 0 do 1000BTC, te dane pojawiają się w wykresie poniżej struktury i reprezentują rzeczywiste dane.
Cyfry są na tyle małe, że nie dominują kompozycji i aby je dostrzec należy zbliżyć się do obrazu. To one przypominają o tym, na co patrzymy – realne kwoty w realnym świecie.

Struktura natomiast zbudowana jest z 50 identycznych obiektów i połączona jest z danymi zeskalowanymi. Chodziło o to, by wielkość elementów i ich umiejscowienie były generatywne, ale oddawały skalę wartości, jaka obecnie przepływa przez sieć tworząc formę rosnącego kryształu. Zarówno wykres jak i obiekt są renderowane w czasie rzeczywistym w VVVV. Dodatkowo jasność obiektów podłączona jest z dźwiękiem, tak by beat przyciemniał texturę (dobrze to widać przy spokojnych motywach).
Fragment na filmie jest rejestrem transakcji z poranka 18.10.2015.

Wszystkie dźwięki przygotowane przez dr. Radka Rudnickiego, wygenerowane są przez syntezator modularny przy użyciu przepływającego prądu. Muzyka składa się z pięciu warstw, których ilość jest odtwarzana w zależności od wielkości transakcji bitcoinowych. Poziom brudu i noisu zwiększa się podobnie jak w przypadku formy, im większa wartość tym bogatszy dźwięk. Został tu również zastosowany mechanizm losowości. Kolejne warstwy pętli są zatrzymywane i odgrywane dopiero po przekroczeniu progu zeskalowanych danych, po czym stopniowo wyciszane. Każda z pięciu ścieżek użytych w pracy włączana jest przez dane tworząc prosty system sonifikacji.

Stworzenie pracy w formie aplikacji opartej o cyfrową walutę daje dodatkowe możliwości jej rozwoju.
Każdy cyfrowy grosz może na przykład nasycać pracę kolorem tym samym wspierając jakiś szczytny cel. Eksplorując połączenie sztuki cyfrowej z rynkiem wartości można dodawać nowe funkcje i obserwować jak projekt się rozrasta i żyje.

Prace oceniało grono ekspertów, którzy pełnili również rolę mentorów podczas konkursowych warsztatów. W składzie jury znaleźli się kompozytor Radzimir ‚Jimek’ Dębski, ilustratorka Malwina Konopacka, redaktor naczelny F5 Konrad Jerin, wybitny polski plakacista i grafik Andrzej Pągowski, ekspert w zakresie animacji w studiu Platige Image Kamil Dąbkowski i artysta nowych mediów Jakub Koźniewski, który pełnił również rolę kuratora naszego cyklu tekstów o współczesnej sztuce cyfrowej.więcej na F5

Nagrodę główna zgarnął zespół Masz_in Mateusza Marchwickiego i Szymona Kabały za bardzo ciekawy projekt intermedialny, zacnie wyróżniony został też Bartek Szlachcic.

Jesteśmy już po finale pierwszej edycji UPC Digital Art. Konkurs ten pozwala zaistnieć artystom, którzy inspirują się światem nowych technologii.Dziękujemy Jurorom za zaangażowanie! Zobaczcie wideo z wydarzenia dzięki Jastrzab Post.
Posted by UPC Polska on 3 listopada 2015

Fragment pracy na żywo.

Przeczytaj coś jeszcze:

Mapping na otwarcie Pubu Kultura Celem projektu było podkreślenie zabytkowej kamienicy ( Szopena 59 ) tak, żeby fasada była widoczna już z ruchliwej ulicy i okolicznego mostu. Mappin...
SecondStroke – Mapping interaktywny na Patch... Festiwal sztuki cyfrowej PatchLab w Krakowie był świetną okazją, aby kolejny raz zaprezentować SecondStroke. Mapping interaktywny kontrolowany kinecte...
Mapping w Japonii na Zushi Media Art Festival Japonia od zawsze była dla mnie trochę dziwna, a zarazem to jeden z tych krajów, w którym chyba każdy europejski twórca chciałby pokazać swoje prace. ...
Sonifikacja danych na Uniwersytecie w Yorku Konferencja na temat sonifikacji danych związanych ze zdrowiem i środowiskiem została ufundowana przez Wellcome Trust oraz Centre for Chronic Diseases...
Translate »